28N: Reflexió en clau interna

26 nov.
El 28 de novembre no hi haurà cap butlleta de vot que representi l’opció política de l’esquerra independentista. Això és així perquè fa un any i mig des de la CUP vàrem decidir no concórrer-hi i prioritzar el desplegament en l’àmbit municipal. 

Deixant de banda les consideracions d’aquells que no es plantegen cap estadi de lluita institucional més enllà del municipalisme, la decisió de la CUP només pot entendre’s a partir d’aspectes subjectius, és a dir, d’ordre intern. Per tant, tal i com jo ho veig, és qüestió de temps i de maduresa política.

Ara bé, amb el panorama social i polític que tenim al davant, cal admetre que hem deixat penjada a molta gent afí al projecte de la CUP, gent que ens vota o que va als nostres actes, i que ara dubten i se senten electoralment orfes.

Les contradiccions també hi són dins de la pròpia militància i, mal que ens pesi, posen de manifest la nostra feblesa.

D’altra banda, l’absència de l’esquerra independentista ha afavorit múltiples intents d’apropiació del nostre espai polític i electoral. Cal tenir-ho en compte, perquè aquesta tendència no sols no desapareixerà sinó que s’aguditzarà de cara a les municipals. Per tant, el salt qualitatiu i quantitatiu de la CUP, que havíem projectat de cara als comicis locals de 2011, pot veure’s molt limitat.

Sigui com sigui, cal treballar per posar els fonaments d’una ruptura democràtica amb l’Estat espanyol i per a l’esquerra independentista, ara i aquí, això passa per enfortir la nostra implantació municipal i per impulsar un moviment popular a favor de la independència del conjunt dels Països Catalans, que doni continuïtat a les plataformes locals que han organitzat consultes sobre la independència (cal no perdre de vista que la consulta més important es farà a l’abril de 2011 a Barcelona, un mes abans de les municipals).

Internament, un cop superada la cita de les municipals, caldrà garantir la continuïtat dels nuclis de la CUP que no hagin obtingut representació, reforçar l’organització com a referent de masses de l’esquerra independentista i preparar el terreny per poder concórrer amb totes les garanties en uns comicis supralocals, perquè “tota política que no fem nosaltres serà feta contra nosaltres”.
Anuncis

20 Respostes to “28N: Reflexió en clau interna”

  1. CALIU Novembre 26, 2010 a 9:44 pm #

    Bona reflexió Juli, tot i així penso que aquestes eleccions són un bon moment per obtenir (i fixa't que no dic demanar) una mica del que es va reflexar el passat dia 10 de juliol. L'esquerra independentista i la gent independentista penso que no té clar qui votar. És hora de posar seny….però no el seny català que fins ara ens ha portat dubtes, pors, inquietuds etc… sinó un seny evolucionat del mateix. Hem de conseguir fer sentir la independència al parlament de catalunya i que se n'adonin que no som pocs, que som una força social més gran de la que es pensen. La pilota és a la nostra teulada i els hi hem de fer veure que tenim prou força per poder'ls-hi tornar.

  2. jordicrisol Novembre 27, 2010 a 12:57 am #

    Molt bona reflexió ! Ser coherent amb el que penses dins d'una organització a vegades pot tenir alguna contrapartida, però és important ser coherent !Salutjordi crisol

  3. Anonymous Novembre 27, 2010 a 1:26 pm #

    Diverses coses Juli:1) quantifiquem. Parles de diversa gent que hem deixat sense referent electoral, però això és com no dir res. QUANTA gent? perquè jo crec que tirant per llarg hem deixat unes 20 o 30 mil persones a tot estirar, xifra completament insuficient per obtenir presència.2) Evitar la política ficció, i més encara donar-la com a real. Tu agafes els elements (subjectius) que vols i parles de que la projecció de la CUP i l'esquerra independentista s'hagués vist més augmentada si s'hagués anat a les eleccions, i ho ofereixes com a premisa indiscutible. Jo pregunto: amb unes organitzacions de l'entorn que de sobte deixessin de reconèixer la CUP estaríem més forts? amb algunes CUP que vulguessin desvincular-se del projecte nacional seríem més forts? ho seríem després de quedar com a última força independentista, per darrere com a mínim de la més que consolidada ERC i del component mediàtic que malauradament arrosega Laporta? Vaja, a mi la política ficció em porta a pensar quelcom molt diferent: quedar com a última opció independentista ens fa més mal que no bé, mentre que un projecte que ara per ara és municipal (estic d'acord que ha d'anar més enllà) respecte a projectes que ara per ara són "autonòmics" (R.cat ja ha anunciat que no anirà a les municipals) el que fan és un efecte PRÀCTIC de complementarietat (aclaro que parlo no des d'un punt de vista ideològic, on les contradiccions són més que visibles, sinó de cara als milers i milers de catalans/es que triaran una d'aquestes opcions demà i la CUP al maig).Personalment crec que ha estat un encert (vist el panorama) no anar a les autonòmiques del Principat, i crec que al maig a molts llocs quedarà demostrat.

  4. Rosa Grau Novembre 27, 2010 a 2:07 pm #

    Hola Juli, per a mi és més que no tenir representació. De la meva reflexió en trec que no vull seguir el joc a aquesta mena de democràcia. Entrar al Parlament per a mi significaria acceptar les coses com són ara mateix i seguir unes regles que no vull seguir.La transformació ha de venir des de la base, on tothom hi haguem de deixar les banyes. Donar el poder a algun representant i repapar-se a casa no pot servir.És alguna cosa més profunda, hem de canviar com a persones, un canvi natural com el que ens ha portat on sóm sense ni saber-ho ni voler-ho. Però des d'unes regles, o millor: des d'unes bases diferents.

  5. Anonymous Novembre 27, 2010 a 11:45 pm #

    amic anònim,efectivament al maig en podrem parlar. només m'agradaria comentar un parell de coses.1. doneu per suposat, alguns, que seríem la candidatura més feble, i no sé perquè. quan vam decidir no anar-hi, l'urielet i en tena estaven a les seves cases respectives, ni tan sols hi havia hagut consultes i rcat era una cosa incipient. no es en va que El Punt, per primera vegada en 15 o 20 o anys ens donava una decisió política de l'esquerra independentista com a primera notícia de primera plana. l'expectació dins el món independentista per la nostra decisió era alta, molt alta. i el fet de no haver-nos presentat ha condicionat tot el panorama: ha donat ales a rcat i ha propiciat l'aparició de solidaritat.2. personalment (i ja en som un quants) també conec un fotimer de gent "normal" que és d'esquerres, independentista, que està cansada d'erc i que no vol votar allaporta. tu no? tots aquests són dels "nostres". no sé si són 20.000 o 30.000, però són, sinó ni erc ni solidaritat intentarien fer tants moviments per captar-ne el vot (carta d'erc, moviments de ls núria cadenes, etc).en definitiva, al maig ho veurem. ara, si al final va com insinua en juli, espero que agafeu el toro per les banyes i poguem reflexionar serena i críticament.un altre anònim

  6. viscalaterra Novembre 28, 2010 a 9:53 pm #

    tens molta raó, ànims!

  7. Anonymous Novembre 29, 2010 a 12:39 am #

    Veient com li ha anat a Reagrupament, un partit amb més poder econòmic i més implantació territorial (per ara) que la CUP; SORT que no ens hem presentat.Només el Laporta pel seu component mediàtic ha entrat i pels pèls.

  8. Jordi Navarro Morera Novembre 29, 2010 a 10:32 am #

    Estic molt d'acord amb en Juli, amb les seves reflexions i sobretot amb les seves prediccións de cares a les municipals de 2011.Ens agradi o no el cert és que ara hi ha noves marques independentistes i d'altres que es presenten com a "anticapitalistes" i "sobiranistes", que intenten i intentaran usurpar el nostre espai, un espai que hem treballat durant dècades.Jo no entraré a qüestionar la famosa decisió de no participar en aquestes eleccions. El que si que dic és que l'aposta de la CUP era i és per a al més de maig de 2011, i no podem obviar tot el que ha passar en aquest tros de país.Entenc que necessitem una organtizació forta i ben implantada i sobretot cohesionada i estructurada. Si no disposem d'aquesta eina nacional la cita de 2011 es presenta amb molts interrogants perquè "competirem" amb nous actors imprevistos i això no ho podem obviar així com així. Crec que s'equivoca qui menysprea i obvia aquesta conjuntura adversa.

  9. Anonymous Novembre 29, 2010 a 12:52 pm #

    anònim, no et facis ilusions. Si al Laporta team no li ha importat que ja hi hagués Reagrupament i que aquest pràcticament li oferís un partit a la seva mida i ell ho ha rebutjat, qui diu que la CUP l'hagués aturat?Per favor, el que hagués passat és que Laporta hagués triplicat o duplicat els vots de la CUP i hagués quedat en evidència el nostre projecte.Una altra cosa es que alguns ho vulgueu negar i que penseu que realment la CUP és més del que és.En qualsevol cas, ara a treballar per a que les municipals fem història, perquè sospito que amb la patacada d'ERC molta gent ens farà confiança a les municipals; ara ja ni poden dir que són una força estable o un valor segur.

  10. Anonymous Novembre 30, 2010 a 10:25 am #

    Fa certa gràcia veure com alguns sectors de l'esquerra independentista no volen veure que ara hi ha un nou partit amb quatre diputats i amb molts vots en localitats on la CUP té o aspira a tenir representació municipal.De debò algú es creu que això no afectarà a la CUP? De debò algú creu que la CUP podrà triplicar regidors i regidores?D'altra banda també és cert com diu en Navarro que el fet de no tenir una organtizació nacional potent afecta negativament a la CUP. La CUP segurament pagarà el divisionisme latent al si de l'esquerra independentista, la seva feblesa organitzativa i la manca de preparació i de lideratge.

  11. Anonymous Desembre 1, 2010 a 11:35 am #

    a la rosa grau dir-li que endavant. Construïm assemblees populars a tots els barris, a totes les fàbriques, a tot arreu, assemblees d'aturats, de precaris…i llavors declarem la independència i el socialisme.El Parlament i els ajuntaments son llocs per burgesos i traidors.

  12. Anonymous Desembre 2, 2010 a 3:04 pm #

    és evident que SI afectarà, com afecta IC i ERC i com afecta tot, igual que ens hagués afectat, i probablement molt més, si haguessim anat a fotre'ns la patacada a aquestes eleccions. RCat està acabat, la CUP té un camp més favorable on presentar batalla i amb un projecte propi que s'ha demostrat viable en alfgunes localitats. És evident quin ha estat l'encert.Sorbe la idea de fer un partit més jeràrquic i tancat, i pretendre forçar massa l'espai de l'esquerra independetista, això ara mateix és absurd, la construcció del moviment s'ha de fer sense perjudicar el referent i paraigua electoral que tenim, no només de l'EI sinó de sectors socials més amplis, i que per altra banda ara mateix té com a tasca reforçar i estendre molt més la lluita institucional, que ja dóna prou feina, i no posar-se a discutir línies i tendències internes, o a fer tasques que ara mateix li treurien forces per a la seva tasca principal.

  13. humbert roma Desembre 3, 2010 a 12:34 am #

    Juli: Tot i que no comparteixo militància amb les CUP i que sóc votant d'ERC, amb totes les reserves i més, m'agradaria compartir amb els lectors del teu bloc dos articles que vaig escriure al meu i a Tribuna Catalana en què 1) auguro l'hegemonia de la dreta ultraliberal en la defensa de la nostra sobirania nacional –si més no a la Catalunya estricta, perquè a la resta dels Països Catalans la cosa encara està verda– http://dietarihumbert.wordpress.com/2010/07/10/la-responsabilitat-dels-irresponsables-del-psc/i 2) qualifico aquestes eleccions de tràmit i em ratifico en la necessitat de seguir amb el camí de les consultes sobre la independència i en l'articulació d'un espai cada vegada més ampli per la defensa del dret a l'autodeterminació http://dietarihumbert.wordpress.com/2010/11/21/mes-enlla-de-la-campanya/

  14. Jordi Navarro Morera Desembre 3, 2010 a 12:25 pm #

    Sobre l'anònim i la referència tendenciosa que fa. Això de crear un "partit jeràrquic i tancat" no sé d'on ho ha tret.JO parlo de crear una organtizació nacional forta, cohesionada i arrelada. Per tant demano menys manipulació i més rigor si us plau.I sobre l'encert o no em sembla extremadament subjectiu i cofoi refermar-se en una postura que presenta molts interrogants en termes objectius. Només el temps dirà si ha estat un encert o no però ens ha sortit un escull que no podem ignorar.

  15. Anonymous Desembre 4, 2010 a 9:54 am #

    sens dubte cal reforçar la CUP i que no es repeteixin episodis tant lamentables com la de gent impulsant candidatures deslleials com la crida per la terra.

  16. Anonymous Desembre 5, 2010 a 2:40 pm #

    Sobre això del partit jeràrquic i tancat està clara la intencionalitat.Jo en cap moment he parlat d'una estructura d'aquestes característiques.Jo em refereixo a una organització nacional de referència, oberta, democràtica i assembleària, l'eina que el moviment necessita i que ja es va aprovar en assemblea. Cal desenvolupar la ponència aprovada i avançar cap a aquesta organització nacional, eina imprescindible per seguir avançant.Sobre l'encert o no de la decisió de no concòrrer a les autonòmiques. Primer esperem a veure els resultats de les municipals i després parlem-ne. Mentrestant treballaem tots plegats i contribuïm a enfortir la CUP com a futura organtizació nacional.Jordi Navarro

  17. Anonymous Desembre 11, 2010 a 8:09 pm #

    Ja veurem si riuen tant els sectors esquerranistes que van impedir que la CUP participés a les autonòmiques. La nostra abscència ha donat ales a l'aparició d'un nou bolet que ens pot escombrar del mapa polític municipal al mes de maig.Imagineu-vos un escenari on Solidaritat Catalana per la independència treu més regidors que la CUP i que aquesta només en treu 10 o 12 en total. Encara diran llavors que va ser un gran "encert"?

  18. Anonymous Desembre 13, 2010 a 12:16 pm #

    Aquí hi ha quelcom que falla o que no es diu. Si per una banda alguns s'omplen la boca de que el "sobiranisme" o independentisme arriba entre el 40% i el 50% de la població, quin problema hi ha que es presenti SI?només que la CUP treiés un 5% del 40-50% del sobiranisme, ja estaria representant a més de 125.000 persones… Tenint en compte que a més es diu que l'independentisme és transversal i que SI oscil·la cap a la dreta, per un projecte d'esquerra socialista i transformadora no hauria de generar cap problema.Clar, que sí en comptes de 40-50% fossim realment un 20% d'indepes o no estiguessim tant a tocar de la independència com alguns prediquen (que encara ens quedés picar molta pedra), igual la cosa seria més preocupant…

  19. Anonymous Desembre 14, 2010 a 3:02 pm #

    http://www.avui.cat/noticia/article/3-politica/17-politica/345025-front-comu-derc-si-i-reagrupament-a-la-garriga-a-les-municipals.htmlQui continui diguent que no presentar-se a autonòmiques va ser un encert total hauria de començar a preguntar-se coses. Farà la CUP el salt "espectuacular" que auguraven i auguren encara algunes organitzacions i persones?

  20. Anonymous Desembre 14, 2010 a 8:04 pm #

    Ui quanta ràbia malaltissa contra la majoria de la gent de la CUP, aquest últim anònim… a veure, el que tu en el teu sectarisme i bilis patològica anomenes per desqualificar 'sectors esquerranistes' (nio saps què vol dir això, pobre infleiç) evidentment que estarem tristos si no va bé, tot i que sabem que allà on s'ha treballat i no s'ha fet oportunisme sense una base sòlida farem un bon paper, ja que es consolidarà la unitat popular, que d'això és el que es tracta, a veure si ho entenem d'una vegada.Si tu espres riure de veure fracassar els companys que han treballat i fet feina política i social, tu mateix, jo espero que no puguis, xato

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: