Plans d’Ocupació Local: una mala jugada del tripartit

7 abr.
L’Acord de Mesures per l’Ocupació Juvenil de Catalunya 2009-2012, va ser signat entre d’altres per les branques juvenils dels sindicats majoritaris de l’Estat espanyol, el Consell Nacional de la Joventut de Catalunya, les Patronals catalanes i diversos Departaments de la Generalitat de Catalunya, mitjançant el qual afirmven que intentarien posar fi a l’especial i difícil situació laboral que pateix el jovent català.
Aquest document va ser objecte d’una anàlisi crítica per part de l’Espai Jove de I-CSC que el va qualificar com a un “acord d’intencions incertes i mancances estructurals”.  
Amb un atur desbocat i a mig any vista de les eleccions autonòmiques, els mals auguris s’han confirmat. 
Resulta que el 16/02/2010 la Federació Catalana de Municipis, Associació Catalana de Municipis, UGT i CCOO van signar un Acord per a la contractació de persones aturades inscrites com a demandants d’ocupació en el marc dels plans d’ocupació, consultable en una resolució publicada al DOGC núm. 5586 de 12/03/2010. Aquest acord,  va ser forçat amb calçador per la consellera de Treball, Mar Serna (PSC) que és qui gestiona, a  través Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC), les competències transferides en matèria de polítiques actives d’ocupació.

Tot seguit es va publicar l’Ordre TRE/84/2010, de 22 de febrer (DOGC núm. 5574, 22/02/2010), en la qual Mar Serna ha destinat 100 milions d’euros per a la contractació  durant sis mesos de 25 mil persones (que en realitat no seran més de 15.000 si s’aplica el cost de 7.000 euros/persona que marca l’ordre). 
Però, paral·lelament, i per tal de poder disposar dels fons per arribar a tenir aquests 100 milions, Mar Serna també ha decidit liquidar l’oferta formativa de les escoles taller , cases d’oficis i els tallers d’ocupació (54 milions d’euros). Aquesta decisió contradiu de manera flagrant el contingut de l’Acord de Mesures per a l’ocupació juvenil 2009-2012. Ras i curt: la implantació dels Plans d’Ocupació Local (adreçats als ajuntaments) implicaran la desaparició dels tallers d’ocupació (destinats a majors de 45 anys), de les cases d’oficis i escoles taller  (per a adolescents amb fracàs escolar), uns serveis formatius que han demostrat un nivell d’inserció laboral molt alt (75%)! Per tant, amb l’eliminació d’aquests programes, el SOC precaritza les polítiques actives d’ocupació i deixa sense actuacions als col·lectius més desafavorits, les persones més joves i les persones més grans.

L’acord impulsat per les cúpules de CCOO i UGT no és compartit a nivell de bases, tal i com es va demostrar en les mobilitzacions del passat 24 de març, que van denunciar que els Plans d’Ocupació Local no són una alternativa adequada per als programes d’escoles taller. Aquesta trifulga evidencia, tal i com  exposa la CUP que “Aquests sindicats són captius de les prevendes econòmiques que aconsegueixen a canvi del manteniment de la mal anomenada pau social, que els permet mantenir els seus grans aparells burocràtics (propis de multinacionals de serveis i no d’organitzacions defensores dels i de les treballadores).”
 
A Mataró tenim unes 13.000 persones en atur (4.000 ja no cobren res), per tant, qualsevol mesura per reduir l’atur hauria de ser considerada positiva. Però, malauradament, cal denunciar el fet que els Plans d’Ocupació Local es despleguin destruint una oferta formativa eficient i que facin servir l’excusa de la crisi per desregular drets laborals adquirits, ja que això posa en qüestió la responsabilitat social de l’Ajuntament.

El SOC ha assignat 281 contractes a Mataró i atorga prop de 2 milions d’euros de subvenció, amb un cost mitjà màxim de 7.000 euros per persona quan fins ara el cost subvencionat era de 10.000 euros, per poder cobrir el que marca el conveni laboral de l’Ajuntament de Mataró.

D’altra banda la indemnització per finiquitar (8 dies per any) aquests 281 contractes temporals ronda la xifra dels 40.000 euros, que hauran d’anar a càrrec de l’Ajuntament.

També cal comptar que la rigidesa dels tres àmbits d’activitat establerts pel Departament de Treball, deixa al descobert altres perfils laborals i, sobretot, totes les necessitats vinculades amb serveis socials i d’atenció a les persones. Alguns dels punts que queden al descobert són els plans d’ocupació d’estiu, que fins ara contemplaven la contractació de socorristes i persones destinades als punts d’informació turística.

A més a més, que la contractació de 281 persones representaran un 15% de tota la plantilla municipal i, per tant, cal tenir presents les despeses no contemplades i que revertiran en el pressupost municipal: material, roba de treball, vestuaris, ordinadors, transport, etc.

La CUP de Mataró ha mostrat la seva disconformitat a l’adhesió de l’Ajuntament de Mataró a la concessió de subvencions a entitats locals per a la realització de plans extraordinaris d’ocupació locals, i la farà evident en la votació del Ple Municipal d’abril de 2010. No podem mirar cap a una altra banda i combregar amb rodes de molí i per això preguntarem:

–    Com es pensen sufragar els 40.000 euros (aprox.) corresponents al 2% de la indemnització que va a càrrec de l’Ajuntament?

–   Com es pensen sufragar les despeses que es desprenen de la contractació d’aquest personal, com ara Equips de protecció individual, material, transport, etc.?

–   Com es pensen cobrir els serveis municipals que fins ara es beneficiaven dels plans d’ocupació i que no estan contemplats en els plans d’ocupació de 2010: serveis d’atenció a les persones, serveis de socorrisme a les platges i d’informació turística?

–   Arran del desplegament dels plans extraordinaris d’ocupació, té coneixement el govern municipal de la possible desaparició de l’escola taller i dels tallers d’ocupació? Què pensa fer al respecte?


Serà interessant veure quines respostes s’empesquen els nostres governants locals. 
En qualsevol cas, cal advertir a les organitzacions sindicals i de joves de l’esquerra independentista  i, sobretot, a la resta de nuclis de la CUP, que els Plans d’Ocupació Local també els afectaran als respectius municipis i que són una (mala) jugada del govern tripartit per a intentar maquillar a corre-cuita unes xifres d’escàndol (600.000 desocupats a la Comunitat Autònoma de Catalunya).
Anuncis

Una resposta to “Plans d’Ocupació Local: una mala jugada del tripartit”

  1. Anonymous Juny 11, 2010 a 5:15 pm #

    El problema dels plans d’ocupació es que en el apartat de Digitalització, no am comptant amb les empreses de digitalització, lo qual farà que aquestes empreses es quedi’m sense feina i estaran obligades a enviar a l’atur als seus treballadors, ja que la gent contractada no te experiència ni formació, al final el cost aproximat per document serà d’uns 4 € quan si es fa a traves de les empreses es de 0,30.No seria millor que s’encarreguessin les empreses i així contractarien a la gent de l’atur,la formarien i desprès tendiren feina en aquestes mateixes empreses.D’aquesta manera tancaran empreses, la feina estarà mal feta i el cost serà de 4 milions €, tal com esta el país millor seria dedicar aquets diners a formar gent de veritat a traves de les empreses.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: