Raons per votar en blanc

10 febr.
El proper 9 de març, a les eleccions espanyoles, es visualitzarà un important creixement del vot en blanc. Aquesta opció de vot serà, majoritàriament, d’orientació independentista. La qüestió més important rau, doncs, en escatir qui podrà organitzar i canalitzar aquest descontent? A Mataró, si no hi ha cap imprevist, la CUP farà campanya a favor d’un vot en blanc independentista, per tal de qüestionar la mediocritat de la classe política, del sistema de partits, l’Autonomisme i el reformisme espanyol.

La CUP nacional podria haver articulat una campanya pel vot en blanc, però fins ara no ho ha fet. Malauradament, els dies passen i la feblesa de la nostra organització nacional i la pressió que exerceixen organitzacions afins (Endavant) i externes (ERC) sembla que tornarà a impedir que la CUP pugui prendre una decisió sobirana. És obvi que molts companys/es de lluita i molts col·lectius afins no s’han decidit a fer aquest pas perquè la lluita electoral (institucional) no els acaba de fer el pes o no la consideren prou “revolucionària”.

Mentrestant, moltes persones de l’esquerra independentista segueixen capficant-se en trobar la fórmula màgica de la unitat organitzativa que ens ha d’encarrilar cap a la victòria final. Emperò, tot i la nostra feblesa, constato que la realitat és tossuda i que els temps estan canviant: cada cop hi ha més independentistes, es fan manis multitudinàries com la de l’1 de desembre i, mai com ara, havíem tingut tant de camp per córrer i possibilitats reals per ocupar espai polític que fins ara estava usurpat pel reformisme d’ERC. Per tant, si no movem fitxa, la nostra absència és interpretada com una deserció i, a la llarga, això pot donar més marge de maniobra al nacionalisme burgès o, pitjor encara, a opcions que preconitzin un catalanisme xenòfob.

Per tot això, i ho lamento molt, discrepo de les postures “autistes” que qüestionen la capacitat de la CUP per a incidir políticament i articular una alternativa socialment creïble. Penso, sense ànim d’alliçonar a ningú, que la unitat del moviment només es pot forjar en la lluita, en la confrontació dialèctica amb els nostres adversaris i enemics polítics. Els plantejaments d’alguns companys i organitzacions de l’esquerra independentista em remeten a una tragèdia de Shakespeare que acabo de llegir: “Coriolà”. La postura inflexible del protagonista (Coriolà), vencedor de totes les batalles, queda anul·lada per la seva incapacitat política. Tal i com sintetitza el crític Josep Solervicens, l’heroisme militar de Coriolà és inútil perquè no té en compte els valors humanístics i de com convèncer, decidir, cedir, pactar o comprometre’s són virtuts, no necessàriament modèliques, però sí més complexes i civilitzades que lluitar o conquerir.

Els qui preconitzen l’abstenció saben molt bé que això és aclucar els ulls davant de la realitat. No és res personal ni penso que això sigui la fi del món: votar en blanc és una opció política, no votar i fer veure que no passa res és, simplement, una opció apolítica. Davant del dilema jo penso que és més adequat incidir políticament. Si llegiu l’argumentari “10 raons per votar en blanc”, elaborat per Eva Serra i Blanca Serra, penso que potser canviareu d’opinió o, com a mínim, comprendreu perquè hi ha gent que insistim tant en la necessitat de no amagar el cap sota l’ala.


Anuncis

11 Respostes to “Raons per votar en blanc”

  1. Jordi Navarro Morera febrer 11, 2008 a 12:39 am #

    Em sembla que les teves paraules són molt encertades. No hi ha manera que un determinat sector de l’EI maduri i les seves postures in extremis -que no extremistes- no fan més llastar el potencial de creixement de l’EI en la seva globalitat.Aquest sector continua entestat en cremar més i més generacions de joves idealistes i ingènus i amb aquesta actitud provoquen una frenada preocupant per a la CUP i la totalitat de l’EI.L’esquerranisme i l’apoliticisme combinat amb dosis d’infantilisme i estètica d’última moda són un mal referent per a l’independentisme revolucionari, l’únic que s’aconsegueix és posar pals a les rodes. Això no pot continuar així: o madurem o seguim sent criatures.

  2. Viktor febrer 11, 2008 a 9:22 am #

    Molt bé, ja ha parlat la gent madura i concient i el que pensem o deixem de pensar els altres ja és esquerranisme… Xics, feu-vos-ho mirar, jo eixa realitat que em conteu en el blog i la respota jo no les se veure ací en la meua comarca, l’Horta, i tampoc se veure-les a les Riberes, l’Acoià, la Costera… deu ser culpa d’Endavant això!Que hauria de dir de vosaltres? que sou uns principatistes? Ací estem gent de Maulets, d’Endavant, de la COS, de les AJ… intentant fer coses per a que gent ens vinga de fora i ens conte com les hem de fer… Jo entenc que és molt fàcil tirar les culpes de tot a Endavant, jo durant molt de temps ho he fet… però eixa tàctica de “fot-li canya que a molta gent no li cau bé” ja no cola, perquè també hi ha Maulets amb la mateixa postura, perquè no ho cites? A part, crec que cada volta va agafant postures més madures eixa organització, mireu sino el document sobre les cups, si allà veieu esquerranisme que baixe Lenin que ho llisca!El País Valencià també existix tingueu-ho en compte!

  3. JULI CUÉLLAR febrer 11, 2008 a 2:00 pm #

    Benvolgut Víktor, Gràcies per deixar la teva opinió en aquest blog. Desconec la realitat de la teva comarca i lamento que puguis sentir-te ofès, però hi ha molta gent que no ens agrada que ens tutelin i que a sobre ens tractin d’idiotes. Tots i totes som persones grandetes i qui vulgui continuar dedicat únicament i exclusiva a l’agitació, doncs cap problema, però, si us plau, deixeu créixer la CUP i assumiu que també hi ha gent que ens plategem incidir políticament més enllà de la colla de gent convençuda.Tinc la impressió que la realitat al Sud sempre ha estat més relaxada, però bé, ja va sent hora de plantar cara a ERPV, IU, BLOC i altres mandangues, o no?Salut i Visca la TL!

  4. L'altre bloc febrer 11, 2008 a 2:56 pm #

    Company Viktor,1.Les diferències sociològiques entre territoris les hem d’abordar entre totes, no fer-les servir per legitimar postures que ni tant sols s’han argumentat políticament de manera pública.2.Que jo sàpiga ni Endavant, ni Maulets, ni la CAJEI ni moltes altres han dit públicament què proposen i no crec que sigui gaire correcte per part teva anunciar una postura organitzativa que ni tant sols s’ha pres ni fet pública. Crec que fas un flac favor a la teva organització, sigui quina sigui, comprometent els seus canals de decisió i comunicació.

  5. Paco febrer 11, 2008 a 5:14 pm #

    Em sembla indignant que dieu que al Sud ens hem relaxat. Però de que aneu?, que vos penseu que sou?. Amb quina legitimitat dius que al sud estem relaxats? Com es nota que de la Senia cap avall no baixeu sovint.Com em deceb que, els que suposadament sou companys, penseu d’eixa forma.Al sud, està clar, hi ha un altre ritme. Però de relaxació RES DE RES. INGINANT, MOLT INDIGNANT.Voleu vot en blanc?. LLavors no teniu ni idea i no vos importa quina és la situació del conjunt del país.

  6. JULI CUÉLLAR febrer 11, 2008 a 6:38 pm #

    Paco,Gràcies per les teves observacions.En qualsevol cas m’agradaria fer un matís: quan parlo de relax em refereixo als batibulls de l’esquerra independentista i que fins on jo hi arribo sempre s’han originat a l’àrea metropolitana de Barcelona.Lamento que no hagis aportat cap argument i alimentis una confrontació territorial que no beneficia a ningú que sincerament es reclami de l’esquerra independentista… oi?Apa, una abraçada des del Maresme!

  7. Paco febrer 11, 2008 a 6:57 pm #

    Tens raó, no he fet cap argument, ho senc. M’he deixat portar, repetisc, ho senc. Entenc i m’alegra veure com les CUP han fet un salt important, importantíssim diria jo. Ha esta una alegria per al conjunt de l’EI a la totalitat del país, malgrat que, malauradament, sols és una realitat al Principat. El que passa és que l’evolució ha esta tan ràpida que molta gent ha confós o confon peres i pomes. Les CUP no necessiten que ningú les tuteli, n’estic d’acord, però les CUP són una realitat que no existeix en la totalitat del país i per tant, aquest “tirar endavant” deixa coix a una part del territori. Bé, és un llarg debat que no cal fer-lo ací. Ara bé, dintre d’aquesta euforia, que repetisc entenc i compartisc, s’ha passat a unes dinàmiques polítiques perilloses. Perilloses, perquè així com al Principat el vot en blanc podria demostrar de quines forces disposem, al País Valencià i a les Illes, podrien demostrar que som el que som, pocs. I per altra banda, està molt bé participar de les eleccions i de les institucions, però fins i tot de les espanyoles?.No pretenc fer un enfrontament territorial, de fet, no existeix i no vaig a ser jo el que l’engegue.Cal aprofitar els moments i les cojuntures, d’acord Juli, però per això mateix cal veure les coses en la seua totalitat.No se si m’explique. Pot ser no.una abraçada.

  8. L'altre bloc febrer 11, 2008 a 7:03 pm #

    Que la CUP faci una crida per fer una campanya determinada no crec que sigui incompatble amb que tota la EI faci el mateix (sigui en el sentit que sigui i més enllà del cas concret de les eleccions).Amb la campanya dels estatuts cadascú va fer la seva campanya i a més a més vem tenir la CUA, i al principat la Diguem NO. És aquesta la manera de fer que hem de recuperar i que tants èxits ens va portar en el seu moment.Deixem de posar les comarques i els territoris com a problema i passe’m a tractar-ho com a virtud que només té l’EI.

  9. Jordi Navarro Morera febrer 12, 2008 a 12:18 am #

    Tenim un país complexe, això és cert i massa vegades els principatins tenim una visió reduïda i de vegades actituds paternalistes, ho admeto, jo ho fet en més d’una ocasió.Els països Catalans són una realitat complexa amb diferents ritmes i situacións històriques i l’Esquerra Independentista reprodueix aquesta situació en el seu àmbit d’actuació. Això vol dir que hem de cohesionar-nos més i entendre l’especificitat de cada territori, de cada comarca, en la pluralitat construirem un país singular.Pel que a les eleccions legislatives espanyoles, crec que és evident que no és el nostre espai i que participant-hi ens assimilem al sistema però a aquestes alçades de la pel·licula ja hauríem d’haber après que la lluita per l’alliberament nacional i social inclou moviments tàctics amb contradiccions incloses.Al Congrés de Diputats l’EI no ha d’anar-hi a fer res, excepte dir-los als espanyols que volem ser lliures, més o menys el que feia en Xirinacs a la primera legislatura.Es cert que l’alliberament del nostre país no vindrà de la dinàmica parlamentaria, no siguem ingènus, no fem com els pseudoindependentistes d’ERC, però és evident que la parcela parlamentària és un espai més de lluita, un front més. Els parlaments autonòmics també, i els ajuntaments, i el carrer, i els sindicats, i els moviments socials…la lluita ha de desenvolupar-se en tots els fronts, inclòs el polític.Jo crec que l’agitació permanent propugnada pels sectors més inmadurs és estèril, no n’hi ha prou amb l’agitació. S’ha de fer agitació, evidentment, però no podem continuar permanentment fent agitació des de la marginalitat en que estem instal·lats des de fa ja quatre dècades. Jo tinc 36 anys i tot sovint agafo la cola, la galleda i l’escombra i em passejo pels carrers de la meva ciutat de nit estampant cartells i sincerament no veig jo que el meu exemple sigui imitat per les masses. I massa vegades he vist militants ultraradicals que un cop superada la trentena han matisat el seu radicalisme i han emprès un viatge ideològic. Amb això vull dir que la gent s’acaba cremant i abandonant i no podem mantenir sempre postures marginals de xoc perquè és contraproduent.

  10. Venceslau febrer 12, 2008 a 12:25 am #

    Aquets debats inútils només porten problemes.Ja seria hora de començar a pensar més amb el país i no tant amb les sigles de cadascú. De crear espais on s’hagin de debatre aquestes questions amb condicions.Tot i això, no se fins a quin punt hem de debatre quina és la opció que hem de triar entre vot blanc, vot nul i abstenció. Al cap i a la fi els resultats no representen ni serveixen per res. Si no ens hi presentem nosaltres la resta té ben poc sentit, no?Si que es cert que potser amb aquets aspectes no s’acaba de tenir encara una visió de tota la geografia del país, però això jo crec que encara forma part de la alienació que patim de tants anys de destrucció nacional. Crec que amb l’evolució del treball, el moviment ho anirà recuperant.Crec que ara l’important és que tothom i totdon es posi a fer feina als seus espais per consolidar-los i poder tenir prouta força per bastir xarxes territorials amb la resta de llocs i realitats. Amb un mapa més cohesionat considero que serà més facil entendre les diferents realitats i arribar a fer un implantació més agil per treballar conjuntament les diferents organitzacons i acabar d’una vegada amb la història de model de moviment.Sense avantguardimes revolucionaris i amb esperances,Visca la Terra! i Visca la Unitat Popular!

  11. company mutu febrer 12, 2008 a 12:40 am #

    Igualment reprobable em sembla que uns malparlen d’organitzacions o agents de l’EI ací (a la xarxa, en públic), com que ho facen altres de posicions territorials que no han decidit, debatut ni expressat ningú. Ni un representa la veu del País Valencià, ni altre la de la majoria de l’EI (ni tan sols del Principat). Açò d’aquests debats és pur egocentrisme personalista. Per a Paco i Juli: esteu alimentant d’informació a fatxes, maderos, erkis i tot tipus d’adversaris de la nostra causa.RESPONSABILITAT I COHERÈNCIA!!Perquè tots heu votat, alguna vegada, erc, Compromís, etc. a eleccions espanyoles, principatines o valencianes (que és igualment incoherent). I perquè el moviment ha d’avançar silenciós i en pas ferm (els debats, a les assemblees i organitzacions).Ànims!!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: